Saturday 10 November 2012

Entah Di Mana Silapnya...!!

Assalamualaikum wbr...

Alhamdulillah, kini blog picisan ni telah mengeluarkan isinya setelah dipendam sekian lama. Almaklumlah, aku tengah hadapi exam mid semester. 4 paper yang bagi aku sangat 'tough'. Penat lelah untuk stady sungguh-sungguh selama 2 minggu ni akhirnya terlerai sudah selepas paper terakhir 'UNGS 2030: Islamic Worldview' tadi.

Dua minggu ni, Fuuh, mencabar sungguh hidupku dalam minggu ni. Bermacam-macam ujian dan dugaan menimpa, mujurlah ALLAH ada sebagai peneman kala susah.

Terasa untuk give up...

Aku tak tahu di manakah silapnya aku. Ujian datang, terus datang dan datang lagi, namun penyelesaiannya belum ku temui kesudahan. Jika tiada iman di dada, mahu saja aku lari dari dunia ni. Pergi ke alam lain membawa diri tapi Allah tiupkan semangat untuk bangkit melawan dan bersabar dengan semua ujianNya.

Terima kasih Ya Allah..!!

Hurm... entah di mana silapnya.....

Aku nekad untuk mencabar diri ku. Niat ku dah tanamkan untuk dapatkan suatu keputusan yang akan menggembirakan aku, ummi abah terutamanya. Aku target untuk mencapai 3.5 ke atas CGPA aku untuk semester 1 ni.

Sehingga tiada masa untuk diri aku....

Makan, minum, tidur, main semuanya aku kurang peduli. Entah, kenapa aku terlalu tumpukan exam ni. 3 jam aku tidur pun aku dah rasa cukup, walaupun badan penat giler. Tapi aku semangat nak teruskan stady. Dari mana datangnya semangat yang luar biasa itu.....??

"Stady Smart not Stady Hard"

Aku dah aplikasi teknik stady smart dengan beberapa cara, antaranya:

  • Stady dalam group atau dengan seseorang bukan stady berseorangan
  • Cari suasana yang kondusif seperti Library, dari pagi sampai petang ku di sini
  • Bermacam lagi....
Tapi aku kecewa.....!!

Setiap paper exam yang aku duduki setakat ni, pasti ada jawapan yang aku kurang puas hati. I should do more better than that....

Cabar diri untuk minat BIOLOGY...!!

Seriously aku tak pernah dapat A untuk subjek Biology ni sepanjang hidup aku. Even SPM 09 pun aku hanya dapat B+. Sejurus masuk UIA PJ, aku cuba tanam minat terhadap subjek ni namun hampa. Setiap kali mid term, result yang aku dapat pasti tertulis 'FAILED'.

Arghhh, ini mungkin aku kurang stady kot. Monolog aku sendirian menyejukkan hati yang lara. Justeru pabila final menjelang tiba, barulah aku bangkit stady betul2 untuk LULUS subjek killer ini. Alhamdulillah, hasil kesungguhan tu aku dapat lah juga lulus.

Tak tahulah kalau aku failed satu subjek, dan terpaksa repeat subjek, mahu 3 tahun aku duduk di UIA PJ tuuuu!! Arrrgghhh!!

Seusai aku masuk UIA Kampus Kuantan ini, aku dijodohkan pula dengan Kursus Bioteknologi. Confirm2lah kena belajar biology kan. Jadi, aku nekad tanamkan semangat dan azam yang kuat untuk betul2 minat subjek ni.

Microbiology...!!

Semester pertama ditakdirkan oleh Allah untuk aku bertemu dengan subjek microb. Dr Phang yang ajar kite orang. Mula2 belajar memang sangat menarik. Aku terpegun bila dapat lihat bakteria dengan mata kepala sendiri.

Orang lain kebiasaannya jauhkan diri dari bakteria namun kite orang siap bela bekteria lagi. Haha Sumpah best kalau buat Lab...!! Dah lah report tak perlu hantar, just kena siapkan video dokumentari jer.

Mula dari kelas pertama sampai sekarang, aku lah antara orang yang akan duduk di barisan hadapan sekali dalam lecturer hall. Aku mahu fokus dengan apa yang aku akan belajar. Tambahan pula sebelum kelas aku dah baca sepintas lalu, so dalam lecture aku mudah faham sikit apa yang diajar.

Aku rasa aku dapat cabar apa yang aku anggap tak dapat buat sebelum ini. ..!! Skor A

Seminggu sebelum exam, aku dah mula buat nota microb, stady microb malam-malam. Aku tak cukup duit untuk beli buku teks dia yang tebal tu, harga RM95 sebuah. So aku just pinjam je buku microb dari library UIA sebanyak dua buah.

Wah... menarik nya belajar microb. Dari sekecil-kecil hidupan aku boleh naempak. Subhanallah, hebat benar ciptaanMu ya Allah.

Tiba hari peperiksaan, aku yakin dengan usaha aku sebelum ini. Cover semua chapter, buat nota semua chapter. Mudah-mudahan aku peroleh result yang okeh sikit. 50 soalan objektif semuanya. Selama 1 jam 30 minit kami diberikan masa.

Bila aku jawab soalan pertama. Perghhhh!! Soalan dia memang benar-benar tough lah weh. Betullah cakap Dr Phang, walaupun objektif sahaja tapi terlalu banyak tricks yang akan kami tempuhi.

Seusai aku mnyudahkan lorekan terakhir aku di atas kertas MCQ paper microb, aku termenung sendirian. Hurm, mampukah aku dapat apa yang aku nak ni..?

Aku terus tawakal pada Allah, segala apa jua usaha dan ikhtiar aku dah laksanakan. Aku terima sahaja keputusan nya nanti. Cuma harapan aku, lulus pun dah cukup baik untuk aku. :-)

Tiba hari keluar result microb, aku pula diuji dengan satu ujian yang amat berat untuk diterima. Cuba aku untuk bertenang tapi dalaman ku merintih pedih. Biarlah hanya aku yang tahu apa yang terjadi pada hari tu. Dengan semangat yang kurang ceria, aku pergi lihat result dengan kawan-kawan.

APA...???

Ramainya yang FAILED.!! Dan nom matrik aku termasuk sekali dalam senarai tu. Ya Allah, pedihnya hati ini hanya tuhan yang tahu. Di manakah silap ku..??

Memang lah soalan dia agak tricky cuma aku tak expect sangat sampai failed. Terasa segala usaha sebelum ni sia-sia sahaja. Banyak aku habiskan masa demi microb. huhu Kenapa semua ini terjadi pada aku..??

Petang tu aku menangis ketika tengah solat Asar dengan roomate aku, Khai. Entah lah... aku terbayang wajah ummi dan abah. Aku dah kecewakan mereka walaupun mereka tak tahu pun lagi tentang ini. Dengan ujian yang melanda, aku lagi bertambah sedih...

Sebab itu, paper ungs ni aku kurang stady sangat. Hilang dah mood aku untuk stady sebenarnya. Bermacam ujian yang menimpa.... huhu :'(

Malas dah aku nk cerita tentang ini lagi. Exam mid sem pun baru sahaja berakhir, aku nak masa untuk diri aku pula. Lepas ni program2 pun banyak nak aku handle. Mudah-mudahan aku mampu untuk pikul semua ni. Ameen.

#Biarkan segala yang berlaku dalam hidup aku ni mengalir pergi... tentang dia ke, tentang pelajaran ke, aku nak diri aku balik!! huhu Go go kucer, i can do it.. !! :-p

Sekian,

Khusairi
1.30am
Tabari, Kuantan


1 comment:

Femmy said...

bersabar ye bro. manusia ni adakalanya di atas dan adakalanya di bawah. jangan putus asa. bangkitlah dari kegagalan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...