Wednesday 17 October 2012

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Kuantan IIUMk

Assalamualaikum wbr...

Marilah kita sama-sama panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat Illahi kerna dengan limpah kurniaNya dapat lagi kita merasai dua nikmat terbesar iaitu nikmat IMAN dan ISLAM. Alhamdulillah, Ya Rabbi :-)

Ketika entry ini ditulis, aku memang tak ada kelas hari ni. Hari rabu insyaALLAH sepanjang hari aku free. Alhamdulillah, tadi aku sarapan di kedai Pak Lah IM8 dengan Khai dan Hafiz. Terbaik lah dia punya roti canai.

Seusai itu, aku baru sahaja selesai basuh motor EX5 kesayanganku bersama Khai. Bagi aku, seboleh-bolehnya nak gunakan masa yang terluang dengan sesuatu yang bermanfaat. Aku tak suka kalau masa aku terbuang begitu sahaja dengan tidur ke, dan sebagainya. Mudah-mudahan Allah menjaga aku di sini kerna Allah lah sebaik-baik penjaga.

Okeh, berbalik kepada entry aku pagi ni. InsyaALLAH, aku nak cerita lah serba sedikit tentang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Kampus Kuantan. Almaklumlah, dah jadi student UIA mestilah aku kena tahu serba sedikit maklumat tentangnya kan.

Ibarat orang yang bercinta, mestilah tahu maklumat tentang pasangannya kan. Hehe

UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA

iium logo, iium header, logo uia


Untuk pengetahuan semua, UIAM aka IIUM ada beberapa buah kampus.

  • UIA Kampus Gombak
Kampus ini ibarat kampus utama kerana di sini lah terdapat banyak fakulti selain sains. Hampir 15 ribu pelajar lah juga. Kampus ini sudah semestinya terletak di Gombak, Selangor. Korang boleh tengok info menerusi laman web UIA Gombak : iium.edu.my

  • UIA Kampus Kuantan
Kampus ini boleh dikira barulah juga, tahun 2004 rasanya baru officially dibuka. Sekarang pun beberapa buah bangunan fakulti baru siap dibina seperti Faculty Dentistry, Faculty Allied Health Science, Faculty Pharmacy dan beberapa mahallah (asrama) pelajar sedang giat dibina.

Di sini, terdapat 6 buah Fakulti iaitu Medicine, Dentistry, Pharmasy, Science, Allied Health Science, Nursing. Bilangan pelajar pun tak berapa ramai, ada lebih kurang 3 ribu lebih sahaja. Walaupun suasananya tak semeriah Gombak namun ketenangan dan kedamaian kampus ini tak dapat dibandingkan. Setiap pagi mesti kabus akan menyeliputi sebahagian kampus. Sejukkkkk

  • UIA Petaling Jaya 

Kampus ini ialah pusat asasi UIA yang mana terletak di Petaling Jaya, Selangor. Atau lebih dikenali sebagai Centre for Foundation Studeis (CFS). Kampus ini dulunya merupakan bekas Kolej Islam Malaya, dan merupakan bangunan UIA yang asal di awal penubuhannya. Tetapi kampus ini akan ditutup nanti sebab UIA Kampus Pagoh (engineering) dan UIA Kampus Gambang sedang giat dibina.

PETA UIA KUANTAN

peta uia kuantan
Klik untuk besarkan


GAMBAR SEKITAR

  • Pintu Utama Uia Kuantan
main gate uia kuantan

  • Masjid Sultan Ahmad Shah, UIA Kuantan
masjid sultan ahmad shah iium kuantan
masjid sultan ahmad shah iium kuantan
masjid sultan ahmad shah iium kuantan

masjid sultan ahmad shah iium kuantan

Sumber : google images

Okeh, cantik tak..? Tu baru gambar masjid... nanti aku upload gambar lain pula yer... Enjoy!!

Sekian,
Terima kasih.

UIA Kuantan aku datang,
Mencari ilmu penuhkan di dada,
Siapalah aku untuk menentang,
Kerna hanya Engkau punya kuasa.

Khusairi92
Tabari, Uia Kuantan

2 comments:

Anonymous said...

salam Bro.
Ad x map uia kuantan, mahala ...Inside campus itself

Unknown said...

Salam , kalau nak masuk degree untuk pharmacy ada temuduga tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...