Saturday 31 January 2015

Kembara di Ho Chi Minh, Hari Ketiga #bpHCM

Assalamualaikum wbr...

InsyaAllah pada entry kali ini, aku akan coretkan kisah pengembaraan kami di bumi Ho Chi Minh untuk hari yang ketiga keberadaan kami di sana. Beberapa entry lain sudah aku tulis iaitu mengenai persiapan awal, itinerary, kisah hari pertama dan kisah cu chi tunnel. Boleh baca dahulu sebelum meneruskan pembacaan entry ini.

22 Januari 2015 - Ho Chi Minh City Tour

Memandangkan kami bersepakat untuk tidak meneruskan niatku untuk ke Mui Ne kerna ada rakan ku tidak punyai lebihan wang. Maka aku mengubah plan asal untuk pergi ke kawasan sekitar Ho Chi Minh atau lebih popular dikenali Saigon Tour. Kami menginap di kawasan hotel Pham Ngu Lao Street, District 1. Oleh itu, kawasan yang hendak dituju tidak lah begitu jauh untuk berjalan kaki.

Hari ini kami akan melawat beberapa buah tempat yang sudah kami buat kajian sebelum datang iaitu War Remnants Museum, Reunification Palace, Saigon Notre-Dame Basilica, Saigon Central Post Office, Municipal Theatre (Opera House), Bitexco Tower dan banyak lagi.

War Remnants Museum




  
Muzium Perang ini terletak tidak jauh dari Independence Palace iaitu di District 3.
Muzium ini dibuka pada 4 September 1975 iaitu selepas perang dengan Amerika. Tiket masuk hanyalah 15000vdn atau lebih kurang RM2.50. Koordinat gps untuk muzium ini ialah 10.779475°N 106.692132°E


The museum comprises a series of themed rooms in several buildings, with period military equipment placed within a walled yard. The military equipment includes a UH-1 "Huey" helicopter, an F-5A fighter, a BLU-82 "Daisy Cutter" bomb, M48 Patton tank, an A-1 Skyraider attack bomber, and an A-37 Dragonfly attack bomber. There are a number of pieces of unexploded ordnance stored in the corner of the yard, with their charges and/or fuses removed.
 

One building reproduces the "tiger cages" in which the South Vietnamese government kept political prisoners. Other exhibits include graphic photography, accompanied by a short text in English, Vietnamese and Japanese, covering the effects of Agent Orange and other chemical defoliant sprays, the use of napalm and phosphorus bombs, and war atrocities such as the My Lai massacre. The photographic display includes work by Vietnam War photojournalist Bunyo Ishikawa that he donated to the museum in 1998. Curiosities include a guillotine used by the French and South Vietnamese to execute prisoners, the last time being in 1960, and three jars of preserved human fetuses allegedly deformed by exposure to dioxins and dioxin-like compounds, contained in the defoliant Agent Orange. (Source: Wikipedia)
 

Keberadaan di muzium ini adalah wajib bagi setiap orang yang datang ke Ho Chi Minh untuk belajar dan  mengambil ibrah atas peperangan yang telah berlaku. Setiap tingkat memaparkan pelbagai kisah duka saat peperangan sehingga mampu menitiskan air mata kesengsaraan.

Independence Palace

Independence Palace atau juga dikenali sebagai Reunification Palace merupakan bekas kediaman Presiden Vietnam ketika Perang dahulu. Kawasan yang sangat luas dan cantik untuk dilawati. Terdapat juga beberapa buah kereta kebal, helikopter diletakkan sekitar kawasan istana ini. Tiket masuk berbeza mengikut pakej, ada lebih kurang 30000vdn. Kami hanya mengambil gambar dari luar istana sahaja.

Saigon Notre-Dame Basilica Cathedral 


Gereja ini dibina diantara tahun 1863 dan 1880 yang menampil ciri-ciri unik senibina Perancis. Bahan binaan diimport khas dari Perancis dan batu bata dibuat khas di Marseille. Kami tidak masuk ke dalam gereja tersebut, hanya melaluinya sahaja untuk ke Saigon Post Office.

Saigon Central Post Office



Pejabat pos ini telah dibina pada tahun 1886-1891 dan masih dibuka sehingga sekarang. Salah satu tempat wajib dilawati sekiranya datang ke Ho Chi Minh. Tiada tiket masuk dikenakan namun anda boleh membeli beberapa cenderamata yang banyak dijual di sini. Di kiri dan kanan dinding Saigon Central Post Office ini terdapat lukisan peta asal yang dilukis sejak awal pembinaan dulu.

Di dinding kiri merupakan peta 'Southern Vietnam and Cambodia' yang diberi tajuk ‘Lignes telegraphiques du Sud Vietnam et Cambodge 1892′. Jika diterjemah meujuk kepada jaluran telegraf Selatan Vietnam dan Kemboja 1892. Di dinding kanan pula memaparkan peta 'Greater Saigon' yang bertajuk ‘Saigon et ses environs 1892′, jika diterjemah merujuk kepada Saigon dan persekitarannya 1892.


Municipal Theatre (Saigon Opera House)


Saigon Opera House ini telah dibina pada tahun 1897 oleh arkitek Perancis, Eugène Ferret sebagai Opėra de Saigon. Ciri-ciri senibina ini lebih kurang sama dengan Opéra Garnier di Paris. Kami tidak masuk ke dalam tapi jika berkesempatan anda boleh tonton persembahan opera di sini. Orang kata menarik juga. Tiket masuk aku tidak pasti pula.

Masjid Musulman Saigon



Jika anda seorang yang beragama Islam maka masjid merupakan satu tempat persinggahan yang sesuai. Masjid Musulman ini merupakan salah sebuah masjid yang terdapat di Ho Chi Minh. Masjid ini telah dibina pada tahun 1935 dan terletak tersorok sikit daripada pandangan iaitu dibelakang Sheraton Hotel. Agak susah sedikit untuk mencarinya tapi berbaloi jika anda berjaya sampai di sini kerana keunikan senibina yang terdapat di dalam masjid ini. Kami sempat solat zohor di sini. Selain itu, terdapat juga peniaga aiskrim muslim di luar perkarangan masjid.


Selain tempat-tempat yang aku sebutkan di atas, terdapat juga beberapa lagi tempat yang harus dilawati sepeti Ho Chi Minh Museum, Art Musuem, dan sebagainya. Sekiranya anda mempunyai masa terluang, jangan buang masa untuk tidak ke tempat sebegini agar dapat pelajari sesuatu daripada negara luar.

Sekian sahaja untuk entry kali ini. InsyaAllah aku akan ceritakan lagi kisah pengembaraan kami pada hari keempat, Mekong Delta Tour.

Terima Kasih

Kucher

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...